7 Kelebihan dan Khasiat Makan Buah Durian

Assalamualaikum semua.

Siapa tak kenal dengan raja buah? Pastinya semua orang kenal dan tahu raja buah ini. Buah durian ialah raja segala buah. Berduri-duri tajam lagi memang sesuailah sangat jadi raja buah. Cakap pasal buah durian, siapa saja yang tak suka? Boleh dikatakan semua orang suka buah durian ni kan, favourite lagi tu. Namun, tak dinafikan ada juga sesetengah orang yang tak suka dan tak makan buah durian ni. Jangan kata tak suka dan tak makan, bau buah durian ini pun kadang-kadang dia tak boleh bau. Sampai macam tu sekali alahan atau allergic dia dekat buah durian tu kan. Siapa yang alahan teruk macam tu dekat buah durian? Angkat tangan sikit! Hehe. Sekarang dekat area sini, rumah aku ni tengah musim buah durian. Berlambak-lambak orang jual buah durian ni dekat sini. Jadi itu yang aku rasa semangat sangat nak cerita pasal buah durian ni. Hihi. Tambahan pula, aku suka makan buah durian. Baru-baru ni makan buah durian, sedap sangat. Macam syurga dunia! Huhu.

7 Kelebihan dan Khasiat Makan Buah Durian, durian, buah durian, khasiat durian

Ketahui 7 Kelebihan dan Khasiat Makan Buah Durian
  1. Membantu mencegah dari penyakit kanser
  2. Membantu mengawal tekanan darah
  3. Mengurangkan kesan penuaan
  4. Merawat masalah susah untuk tidur
  5. Mengurangkan kolestrol dalam darah
  6. Menguatkan daya ingatan
  7. Mencegah tulang daripada rapuh

Banyaknya kelebihan dan khasiat buah durian. Ini yang diketahui, yang tidak diketahui mungkin ada banyak lagi. Sesungguhnya, setiap apa jua benda yang Allah jadikan itu tidaklah ianya sia-sia sahaja. Contohnya macam buah durian ni, banyak kelebihan rupanya. Bukan sahaja buah durian, buah-buah yang lain pun mesti akan ada kelebihan dan khasiatnya, di samping itu terkandung juga keburukannya. Balancelah tu kan. Ada baik, ada juga buruknya. Selama ini kita asyik makan buah durian saja tanpa ambil tahu apa khasiat dan kelebihannya, jadi sekarang dah tahulah sedikit info menarik mengenai buah durian ni ya. Semoga dapatlah tambah sikit ilmu pengetahuan kita tentang buah-buahan tempatan di Malaysia ni.

Kali ini kongsi info mengenai buah durian, di lain entri mungkin aku akan berkongsi info khasiat serta kelebihan buah-buahan yang lain pula. Tak tahulah lepas ni, entri pasal khasiat buah apa pula yang nak dikongsikan. Haha. Sekarang pun tengah nak bermula musim buah rambutan dan buah manggis. Wah, syoknya. Nikmat betul ada pokok buah-buahan dalam kawasan rumah ni kan. Inilah salah satu sebab kenapa duduk di kampung ni best. Hihi. Korang kalau teringin nak makan buah-buahan, jemputlah singgah sini ya, nak alamat boleh PM tepi ya. Haha. Sekian.

Baca juga:



Share:

9 comments:

  1. Salah satu buah-buahan tempatan yang menjadi favourite

    ReplyDelete
  2. Buah kesukaan.. sekarang dah mahal.. huhuhu..

    ReplyDelete
  3. Kegemaran PC.. Tapi kat kampung tak musim pulak. Kalau tak ..tak makan nasi pun tak pe.

    ReplyDelete
  4. Saya kurang sikit dengan durian , makan tu makan tapi takdelah macam sesetengah orang kena jugak makan bila musimnya

    ReplyDelete
  5. Pertama kali baca khasiat buah Durian..tqvm

    ReplyDelete
  6. Good post 😊
    Would you like to follow each other? If the answer is yes, please follow me on my blog & I'll follow you back.
    https://camdandusler.blogspot.com

    ReplyDelete
  7. Tak rugilah hantu durian macam mama can hihii

    ReplyDelete
  8. Oo..gud info !! Tak sia² suka raja buah ni kan

    ReplyDelete
  9. kalau balik kpg kt batu kurau time musim durian,mmg mengadap durian je laaa. ^^

    ReplyDelete