6 Sebab Berat Badan Susah Nak Turun

6 Sebab Berat Badan Susah Nak Turun

Assalamualaikum semua.

6 Sebab Berat Badan Susah Nak Turun
  1. Terlalu pasif walaupun bersenam
  2. Tidak cukup lemak baik (omega 3)
  3. Tidak pandai kawal stress
  4. Kurang dan lebih karbo setiap hari
  5. Tidak dapat rehat atau tidur yang berkualiti
  6. Diet yang tiada defisit kalori

Terlalu pasif walaupun bersenam: Walaupun kita ada bersenam tapi lepas tu duduk main telefon, laptop dan sebagainya. Jadi lebih banyak pasif dari aktif. Sedentary lifestyle lah sekarang ni kata kan. Betullah tu macam mana nak kurus.

Tidak cukup lemak baik (omega 3): Memang umum mengetahui lemak itu adalah sesuatu yang sangat jahat tapi tak semua yang namanya lemak tu bersifat jahat. Lemak seperti omega 3 dan juga omega 6 merupakan lemak baik yang kita perlukan untuk pertumbuhan dan perkembangan sel dalam tubuh badan kita. Kalau lemak jahat pula akan meningkatkan lagi kadar lemak dalam darah kita. Jadi kalau tersalah pilih lemak ni pun macam mana nak kurus kan.

Tidak pandai kawal stress: Ini satu hal lagi, kalau stress sangat pun tak boleh juga. Bila stress, kadang-kadang kita rasa asyik nak makan je sebab selera makan meningkat disebabkan hormon yang dikeluarkan ketika stress. Bila stress juga ada enzim yang menghalang pertukaran lemak menjadi tenaga. Macam mana nak kurus tu.

Kurang dan lebih karbo setiap hari: Karbohidrat ni sebenarnya lagi bahaya dari lemak. Sebabnya karbohidrat dihadam lebih pantas oleh tubuh badan kita menyebabkan lebih banyak peningkatan gula dalam darah. Lepas tu kita akan cepat berasa lapar dan rasa nak makan lagi dan lagi. Jadi macam mana kita nak kurus.

Tidak dapat rehat atau tidur yang berkualiti: Kualiti tidur yang baik adalah 6-8 jam sehari. Bila badan kita kurang tidur, hormon kortisol akan dihasilkan di mana akan meningkatkan lagi selera makan kita.  Bila ada selera makan yang melampau, macam mana nak kurus. 

Diet yang tiada defisit kalori: Pengiraan kalori dalam pemakanan adalah salah satu kaedah penting kalau nak diet. Kadang-kadang kita diet tapi tak tahu kalori makanan yang kita makan tu. Kalori defisit terbentuk bila jumlah kalori yang kita makan kurang daripada kalori yang kita guna jadi akan ada penurunan berat badan. Ketahuilah kalori makanan yang kita makan kalau betul-betul nak kurus.

Ok jadi sekarang dah tahulah kenapa berat badan ni susah sangat nak turun sebab semua perkara di atas. Aduhai! Semoga info ini bermanfaat juga untuk semua.
Share:

7 comments:

  1. nak turun berat? huhu.. rasanya faktor utama sebab orang susah nak turunkan berat ialah - tak konsisten / tak istiqomah.

    ReplyDelete
  2. Miera ada masalah no.5.. badan kurang rehat. walaupun dah bersenam and jaga defisit kalori. haha payah sangat nk cukup tido. Asal malam je aktif.. alahai..

    http://www.mierahassan.com

    ReplyDelete
  3. Entry Ni bagus utk mama yg Makin mok ni

    ReplyDelete