Tuesday, February 19, 2019

Cara Hilangkan Blackhead dan Whitehead

Assalamualaikum semua.

Siapa ada masalah bintik hitam dan putih atau dikenali juga sebagai blackhead dan whitehead pada kulit muka? Selalunya benda asing ni tumbuh di bahagian muka terutamanya hidung atau di mana pori-pori tersumbat. Blackhead juga adalah sejenis jerawat yang selalunya tumbuh di bahagian muka tetapi ianya boleh juga tumbuh di bahagian belakang badan. Whitehead pula adalah sejenis jerawat yang akan tumbuh bila adanya sel-sel kulit mati, minyak, dan bakteria tersumbat di dalam pori-pori kulit.

Cara Hilangkan Bintik Hitam (Blackhead) dan Bintik Putih (Whitehead) , blackhead, whitehead, cara hilangkan blackhead, cara hilangkan whitehead

Cara Hilangkan Bintik Hitam (Blackhead) dan Bintik Putih (Whitehead) 

1. Lemon + Madu + Gula
Potong lemon kepada separuh dan tuangkan madu yang mencukupi untuk menutup permukaan lemon tersebut. Kemudian, taburkan gula di atas permukaan lemon (adalah lebih baik jika menggunakan gula tebu), dan perlahan-lahan urut kawasan wajah yang bermasalah dengan menggunakan ‘span’ semulajadi ini dalam gerakan membulat. Ulangi prosedur ini tidak lebih daripada sekali seminggu.

Cara Hilangkan Bintik Hitam (Blackhead) dan Bintik Putih (Whitehead) , blackhead, whitehead, cara hilangkan blackhead, cara hilangkan whitehead, lemon, madu, gula

2. Vaseline + Plastik
Haba dari bilik mandi akan menyebabkan liang pori anda terbuka. Jadi mulakan dengan menyapukan Vaseline di kawasan wajah yang terjejas. Sebaik sahaja anda selesai, letakkan pembungkus plastik di kawasan yang disapu dengan Vaseline. Kemudian, letakkan tuala panas di atas pembungkus plastik dan biarkan ia sejuk ke suhu bilik. Setelah selesai, gunakan tisu untuk menyapu lebihan Vaseline di wajah dan perlahan-lahan picit kawasan wajah tersebut. Kotoran yang tersumbat di dalam liang pori anda akan keluar dengan mudah. Akhir sekali, gunakan pad kapas yang direndam di dalam losyen untuk disapukan pada wajah anda. Ulangi proses ini sekali atau dua kali sebulan.

Cara Hilangkan Bintik Hitam (Blackhead) dan Bintik Putih (Whitehead) , blackhead, whitehead, cara hilangkan blackhead, cara hilangkan whitehead, lemon, madu, gula, vaseline dan plastik

3. Minyak Kelapa + Minyak Pati
Campurkan 1/4 cawan minyak kelapa yang dilembutkan (panaskan di dalam ketuhar gelombang mikro selama 10 - 15 minit) dan 10 titik minyak lemon, lavender dan minyak pokok teh di dalam satu balang dan kacau sehingga sebati. Gunakan pad kapas untuk menyapukan campuran itu ke kulit anda pada waktu pagi dan malam selepas mencuci muka anda. Campuran haruslah disimpan dalam balang tertutup pada suhu bilik.

Cara Hilangkan Bintik Hitam (Blackhead) dan Bintik Putih (Whitehead) , blackhead, whitehead, cara hilangkan blackhead, cara hilangkan whitehead, lemon, madu, gula, vaseline dan plastik, minyak kelapa, minyak pati

Ada petua atau cara lain untuk atasi masalah ini? Bolehlah berkongsi di ruangan comment ya. Amalkan cara ini secara konsisten dan jangan lupa juga gunakan scrub muka untuk lebih berkesan. Selamat mencuba! Ok jumpa lagi di lain entri.

9 comments:

  1. I'd love to try all these but am a little too scared.

    ReplyDelete
  2. kena rajin bersihkan muka guna scrub, once or twice a week untuk hasil yang lebih baik

    ReplyDelete
  3. vaselin + plastik.. baru tau tips ni.. padahal selama ini guna vaselin sapu kat muka..
    tq byk2 share tips ni..nti kan dicuba

    ReplyDelete
  4. Nice tips kos pun tak mahal sangat ni kan yang penting kena rajin dan konsisten

    ReplyDelete
  5. tips yg bagus nanti boleh cuba gak

    ReplyDelete
  6. sy betul2 ada masalah blackhead/whitehead.. Masi belum jumpa tips yg betul2 berkesan.. mungkin boleh cuba tips ini :)

    ReplyDelete