Thursday, December 20, 2018

Makanan Sihat | Makanan yang Tidak Bergoreng dan Tanpa Santan

Assalamualaikum semua.

Hampir setiap hari rasanya kita makan makanan yang mengandungi lemak seperti makanan bergoreng dan hidangan yang berasaskan santan. Makanan yang sering diambil oleh rakyat Malaysia ketika bersarapan adalah seperti nasi lemak, roti canai dan nasi goreng atau mi goreng. Mi goreng dan nasi goreng juga termasuk dalam lima makanan paling kerap dimakan semasa makan tengah hari dan makan malam (Kajian Barometer Makanan Malaysia, 2014).

Lemak boleh didapati samada dalam bentuk yang boleh dilihat atau tidak dapat dilihat, contohnya minyak yang kita tambah ketika menyediakan makanan dan semasa proses memasak; manakala lemak yang tidak dapat dilihat, ialah lemak yang diguna sebagai ramuan di dalam hidangan. Contoh lain lemak yang boleh dilihat di dalam makanan ialah santan, mentega dan marjerin.

Contoh makanan yang tinggi kandungan lemak ialah makanan bergoreng, makanan berasaskan santan seperti kari, konfeksi berinti krim, keju tinggi lemak dan sos salad. Pengambilan makanan berlemak dan minyak secara berlebihan berserta dengan aktiviti fizikal yang tidak aktif boleh menyebabkan obesiti. Pengambilan lemak secara berlebihan setiap hari juga boleh meningkatkan paras kolesterol dan seterusnya meningkatkan risiko penyakit jantung.

Cara untuk meningkatkan pengambilan makanan tidak bergoreng:
  • Gunakan cara memasak yang lebih sihat seperti memanggang, membakar dan mengukus.
  • Pilih hidangan yang lebih sihat, seperti ikan kukus, bakar dan panggang.
  • Hadkan makanan bergoreng (contohnya ikan goreng dan kuih bergoreng seperti karipap dan pisang goreng) kepada tidak lebih daripada sekali sehari.
  • Nikmati hidangan yang dimasak di rumah yang mana anda boleh mengawal penggunaan minyak dan boleh menyediakan hidangan yang lebih sihat dan berkhasiat di rumah.
Cara untuk meningkatkan pengambilan makanan tanpa santan:
  • Pilih cara memasak yang lebih sihat seperti sup dan tom yam.
  • Hadkan pengambilan makanan yang tinggi dengan santan seperti nasi lemak, nasi dagang, masak lemak, kari, rendang, bubur kacang, kuih talam dan kuih seri muka.
  • Tambah rempah ratus dan herba ke dalam hidangan yang kurang santan untuk menambah rasa dan perisa.
  • Gantikan kesemua atau separuh santan dengan susu rendah lemak, susu skim, susu sejat dan yogurt.
  • Gantikan santan pekat dengan santan cair.

Berikut adalah sedikit panduan bagaimana menyediakan makanan yang sihat di rumah dan panduan bagaimana memilih hidangan lebih sihat apabila makan di luar. Semoga info ini bermanfaat buat semua. Lepas ni tahan sikitlah nafsu makan dan mari menuju ke arah makanan sihat. Pesanan untuk diri sendiri juga.





4 comments:

  1. serious la nasi kerabu is better? hahaha

    ReplyDelete
  2. gud info.. tapi ejulz dan burger tidak dapat dipisahkan.. hehe

    ReplyDelete
  3. Pisang goreng atau buah/pisang segar pilihan yang susah ni hiks!

    ReplyDelete
  4. Baru breakfast nasi kerabu pagi tadi.. tapikan nasi lemak dengan rakyat Malaysia berpisah tiada.. kikiki..

    ReplyDelete