Thursday, October 25, 2018

Cara Mengawal Penyakit Tekanan Darah Tinggi ('Hypertension')

Assalamualaikum semua.

Menurut statistik dari 'Clinical Practice Guidelines' (CPG), Malaysia, mengenai 'hypertension', dicatatkan sebanyak 35.3% yg menghidap penyakit ini adalah dalam kalangan mereka yang berusia 18 tahun dan ke atas (2015) dan 43.5% adalah dalam kalangan mereka yang berusia 30 tahun dan ke atas (2011). Jadi, adakah mungkin kita di antara salah seorang daripadanya?


Apa itu penyakit tekanan darah tinggi atau 'hypertension' ?
Ianya adalah peningkatan yg berterusan dalam bacaan 'systolic' (bacaan atas) tekanan darah anda sehingga mencecah 140mmHg atau lebih, dan/atau bacaan 'diastolic' (bacaan bawah) tekanan darah anda mencecah 90mmHg atau lebih, sekurang-kurangnya dengan purata 2 bacaan diambil, ketika duduk, dalam 2 waktu yang berbeza.

Bacaan 'systolic' (bacaan atas):
Tekanan dalam saluran arteri semasa jantung kita aktif mengepam darah ke seluruh badan.

Bacaan 'diastolic' (bacaan bawah):
Tekanan dalam saluran arteri semasa jantung dalam keadaan rehat.

'Hypertension' ini adalah antara penyakit yang mampu membunuh kita dalam diam. Seharusnya, kalau ada peluang untuk buat pemeriksaan kesihatan haruslah cepat-cepat rebut. Sebab ianya penting untuk kesihatan kita juga. Penyakit tekanan darah tinggi ini jika tidak terkawal mampu membawa kepada risiko mendapat penyakit jantung, 'stroke' atau sakit buah pinggang yang kronik.

Risiko mendapat penyakit tekanan darah tinggi atau 'hypertension' ('At Risk' condition):
Jika tekanan darah anda mencecah 130-139mmHg bagi bacaan 'systolic' dan 85-89mmHg bagi bacaan 'diastolic', sekurang-kurangnya dengan purata 2 bacaan diambil, ketika duduk, dalam 2 waktu yang berbeza, anda berisiko untuk mendapat penyakit tekanan darah tinggi. Ini tergolong dalam kategori ‘At Risk’.


Jika anda tergolong dalam kategori 'At Risk', anda masih belum terlambat untuk mencegah penyakit ini dengan cara mengubah gaya hidup anda atau 'lifestyle modification' ke arah yang lebih sihat. 'Lifestyle modification' tanpa perlu mula makan ubat, hanya sesuai jika anda adalah golongan 'At Risk' yang tidak berisiko tinggi untuk mendapat penyakit jantung/kardiovaskular. Jika yang berisiko tinggi, harus disertakan dengan pengambilan ubat-ubatan.

Faktor-faktor berisiko tinggi untuk mendapat penyakit jantung/kardiovaskular:
  1. Pesakit kencing manis ('Diabetes Mellitus')
  2. Pesakit kolestrol tinggi ('Dyslipidaemia')
  3. Merokok
  4. Pesakit buah pinggang yang kronik

Cara mengawal penyakit tekanan darah tinggi atau 'hypertension':
'Non-pharmacological Treatment' - 'Lifestyle Modification' 

  1. Berat badan - Kadar pengurangan berat badan sebanyak 1kg dapat membantu mengurangkan tekanan darah sebanyak 1mmHg (bacaan 'systolic'). 
  2. Pengambilan garam/Sodium - Pengambilan garam yang berlebihan dalam makanan boleh menyebabkan anda berisiko tinggi untuk mendapat penyakit jantung dan 'stroke'. Sebaik-baiknya hanya <2 g atau < 5 garam (lebih kurang 1 sudu teh) dalam sehari. 
  3. Pengambilan alkohol - Berhenti daripada mengambil minuman beralkohol atau pengambilan <2 minuman beralkohol dalam sehari. 
  4. Senaman berterusan - 'Moderate exercise': aerobic atau lain-lain, sekurang-kurangnya 150 minit seminggu.
  5. Pemakanan/Diet seimbang - Pengambilan buah-buahan, sayur-sayuran, produk tenusu di samping mengurangkan pengambilan makanan yang tinggi lemak dan berminyak, dapat mengurangkan tekanan darah tinggi.
  6. Berhenti merokok - Merokok adalah salah satu faktor tingginya risiko untuk mendapat penyakit jantung/kardiovaskular. Jadi, amat penting untuk seseorang itu berhenti merokok untuk mengelakkan terjejasnya kesihatan. Malahan, penyakit-penyakit lain juga berkait rapat dengan merokok, contohnya risiko mendapat penyakit kanser paru-paru. Ayuhlah berhenti merokok ya!
  7. 'Relaxation Therapy' - Pengurusan tekanan/'stress' yang betul seperti yoga atau lain-lain 'relaxation therapy' dapat membantu mengurangkan tekanan darah tinggi.
  8. Pengambilan Potassium - Meningkatkan pengambilan Potassium dapat mengurangkan tekanan darah tinggi seterusnya mengurangkan risiko mendapat penyakit 'stroke' sebanyak 24%. Potassium boleh didapati di dalam buah-buahan seperti pisang, sayur-sayuran dan kekacang.

'Pharmacological Treatment' - Pengambilan Ubat 'Anti-hypertensive'
Cara lain untuk mengawal penyakit 'hypertension' adalah tidak lain tidak bukan dengan pengambilan ubat 'anti-hypertensive'. Ubat-ubat ini perlu diberi mengikut kesesuaian kondisi seseorang pesakit itu. Jadi, lain orang lain ubatnya, lain dosnya dan lain jenisnya ya. Di sinilah pentingnya untuk menilai tahap risiko pesakit terhadap penyakit jantung/kardiovaskular. Jika risikonya tinggi untuk mendapat penyakit tersebut, maka doktor akan sarankan pesakit untuk mula makan ubat.

Ok, jadi macam mana semua? Dah sedia untuk mulakan gaya hidup sihat dan jauhkan 'sedentary lifestyle'? Perlahan-perlahan berubah ya semua. Ada banyak baiknya daripada buruknya kan kalau kita berubah kepada gaya hidup sihat. Bukan setakat boleh mengawal tekanan darah tinggi tapi penyakit lain juga.

Jadi, itu serba sedikit mengenai penyakit tekanan darah tinggi atau 'hypertension' dan cara-cara untuk mencegah atau mengawalnya ya! Kalau sesiapa yang dah memang ada penyakit tekanan darah tinggi tu dan dah memang kena makan ubat, WAJIB makan ubat ok! Jangan tinggal tau.  Ok, itu sahaja nak pesan dan kongsikan kali ini. Semoga entri ini bermanfaat untuk semua. 



5 comments:

  1. Nice info, tapi mmg betul la. Hypertension ni berlaku dalam diam. Ada beberapa kes berlaku kat office umie ni, ada yg menyebebkan kematian. Kita ni kerja, kerja jugak. Kesihatan wajib dijaga

    ReplyDelete
  2. selamat berkenalan Yea. Thanks tau sudi singgah dan follow blog Fiza.

    ReplyDelete
  3. Hypertension memang boleh menyebabkan kematian. Bahayaa. Kalau boleh, elakkankanlah. Amalkan gaya hidup sihat :)

    ReplyDelete
  4. Nice sharing... Alhamdulillah, setakat nie teman sihat walafiat...

    ReplyDelete