Wednesday, February 13, 2019

Manfaat Buah Betik Untuk Kecantikan

Assalamualaikum semua.

Sebenarnya banyak benda semula jadi yang kita boleh ambil manfaatnya untuk kecantikan dan kesihatan tubuh badan. Kalau kita jenis ambil tahu, lepas ni, tak perlu lagi nak makan supplement-supplement yang kadang-kadang tu hanya memudaratkan diri kita. Buah betik bukan sahaja bagus untuk kesihatan tapi ia juga boleh dijadikan sebagai sebahagian daripada alat kecantikan yang sangat mudah.

Manfaat Buah Betik Untuk Kecantikan

Manfaat Buah Betik Untuk Kecantikan

1. Menyuburkan Kulit
Buah betik kaya dengan vitamin A dan enzim papain. Ia mengekalkan kulit terhidrat dan lembap. Anda boleh mencampurkan buah betik yang telah dilenyekkan dengan madu untuk membuat mask muka yang dapat menghidrat kulit anda dan memberikan cahaya padanya, selain membantu menghilangkan sel-sel kulit mati.

2. Merawat Rambut
Buah betik yang dilenyekkan boleh dicampur dengan minyak badam atau minyak zaitun, ataupun dadih dan madu untuk membuat paste yang boleh digunakan pada rambut dan kulit kepala selama lebih kurang satu jam sebelum mencuci kepala. Ia akan menjadikan rambut anda lebih licin dan lembut.

3. Merawat Tumit Retak
Jika anda mengalami masalah tumit retak, anda boleh letakkan paste betik segar yang telah dilenyekkan, dan dicampur dengan pisang dan madu. Biarkan selama kira-kira setengah jam dan kemudian basuh. Lakukan ini sekurang-kurangnya dua kali seminggu untuk melihat hasil yang ketara. Tumit anda akan menjadi lebih licin dan lembut.

4. Mengurangkan Jerawat
Kulit betik segar boleh disapu pada muka, atau paste betik segar yang dilenyek juga boleh digunakan pada muka untuk menghilangkan jerawat dan bintik hitam. Asid alfa-hydroxy dalam buah ini menjadikannya berasid secara semulajadi, yang membantu dalam mengurangkan jerawat dan juga memerangi penuaan.

5. Mengurangkan Tompok Hitam
Buah betik dicampur dengan susu membentuk paste yang baik untuk mengurangkan tompok-tompok hitam pada kulit anda. Malah, ia juga mampu sekatakan tona kulit. Susu melengkapi betik dalam memberi keajaiban dalam meningkatkan keserian kulit anda.

Ok semua. Jumpa di next entri. Sesiapa yang tahu apa lagi manfaat dan khasiat buah betik ni boleh beritahu di ruangan comment ok!

6 comments:

  1. sangat suka buah betik, untuk dimakan...untuk kegunaan kecantikan, belum pernah try lagi..hihihi

    ReplyDelete
  2. suka sangat makan buat betik ni. dah lama tak makan. nanti nak p cari laaa.

    ReplyDelete
  3. tak suka betik sebab bau dia hahaha boleh ke macam tu?

    ReplyDelete