Monday, December 17, 2018

Saranan Umum Senaman Bagi Pesakit Diabetes

Assalamualaikum semua.

Melihat kepada tabiat pemakanan dan amalan kehidupan seharian atau gaya hidup masyarakat di Malaysia ini, boleh dikatakan ramai di antara kita ini merupakan penghidap penyakit Diabetes. Antara faktor risiko yang menyebabkan kita mudah untuk mendapat penyakit Diabetes ini ialah keturunan, pemakanan atau diet serta amalan gaya hidup kita. Mencegah lebih baik dari merawat. Namun tidak semua perkara kita boleh elak. Bagi seseorang yang telah menghidap penyakit Diabetes, anda disarankan supaya mengamalkan senaman-senaman seperti di bawah bagi membantu mengekalkan kadar gula yang optimum.

Saranan Umum Senaman Bagi Pesakit Diabetes:
  1. Lakukan aktiviti fizikal 5 kali seminggu dan pastikan tempoh aktiviti tanpa senaman tidak melebihi 2 hari berturut-turut.
  2. Lakukan senaman rintangan untuk kekuatan dan daya tahan otot 2-3 kali seminggu (tidak dilakukan secara 2 hari berturut-turut).
  3. Senaman aerobik (berjalan laju, jogging, berbasikal dan lain-lain) dan senaman rintangan (resistance exercise) sangat bermanfaat untuk pesakit Diabetes.
  4. Individu yang berlebihan berat badan atau 'obese' disarankan secara beransur-ansur untuk meningkatkan tempoh melakukan aktiviti fizikal sehingga 60-90 minit setiap hari bagi pengurangan berat badan.
  5. Lakukan aktiviti fizikal yang berintensiti sederhana sekurang-kurangnya 150 minit seminggu atau aktiviti fizikal yang berintensiti tinggi selama 90 minit seminggu.
Saranan Umum Senaman Bagi Pesakit Diabetes

Dengan melakukan senaman-senaman seperti yang disarankan di atas ini, pesakit Diabetes juga akan sentiasa lebih bersemangat dan akan berasa lebih cergas dalam menjalani kehidupan seharian, di samping dapat membantu mereka mengurangkan berat badan yang berlebihan atau 'obese'. Lazimnya, pesakit Diabetes ini mempunyai berat badan yang berlebihan atau 'obese' dan dinasihatkan supaya mengurangkan berat badan beransur-ansur bagi membantu mencapai kadar gula yang optimum.

Setiap kali follow-up, doktor akan memantau dan memberi nasihat atau panduan mengenai berat badan yang perlu dicapai oleh setiap pesakit Diabetes mengikut tempoh waktu yang ditetapkan. Untuk memastikan tahap kesihatan meningkat, pesakit perlu berusaha untuk mengurangkan berat badan dengan melakukan senaman-senaman tersebut. Aktiviti seperti zumba atau senam aerobik juga dapat membantu untuk mengurangkan berat badan.

1 comment:

  1. thanks for sharing awak! :D umi saya pesakit diabetes. memang buat senaman every week :)

    ReplyDelete